Tento článek propojí konkrétní místa s obrazy vystavenými v galerii D´Orsay v Paříži. Naše cesta do Chailly začíná na břehu řeky Loing nedaleko mostu starobylého městečka Moret. Cedule zde umístěná nám prozradí, že právě na tomto místě vznikl obraz známého impresionisty Alfreda Sisleyho, který můžeme spatřit právě v galeri D´Orsay. Toto malé překvapení nám jistě zpříjemní i osvěžení, které nám řeka v letním horku nabídne. Budeme dál pokračovat městem k nedalekému zámku Fontainebleau jenž patří k největším zámeckým komplexům na světě. Zde nás může zaujmout výtvarná stopa zdejší malířské školy italského manýrismu, kterou pod vlivem osobních rozhovorů s Leonardem da Vincim založil král František I. Inspirováni obrazem Clauda Moneta Cesta do Chailly pokračujeme dál k tomuto městečku po stopách tohoto známého umělce. V šedesátých letech 19. století tu strávil čas, spolu s Fredericem Bazillem, naplněný hledáním nového pojetí malby, který byl později nazván impresionismem. Víme to, že zde vznikl obraz Moneta v polní nemocnici, který Bazille namaloval, protože si zde Monet zranil nohu. Dále zde vznikl známý obraz Snídaně v zahradě, který má velice zajímavou historii. Trochu nás znejistilo, že o Monetovi a jeho pobytu zde nikdo z místních lidí nic nevěděl. Nafotili jsme zajímavý interiér historické budovy, který nám atmosféru doby, kdy Monet žil nádherně přiblížil, ale nic konkrétního jsme se nedozvěděli. Naše pochybnosti ale rozptýlila plachta, kterou někdo nedávno umístil na budovu na protější straně ulice, kde stál nápis, že hledané místo je opravdu zde. Co se tady vlastně stalo? Claud Monet zde v roce 1863 namaloval obraz Snídaně v zahradě, který celý vznikl v plenéru, aby mohl sledovat účinky světla v prostorách zahrady, tak jak mu už v té době bylo vlastní. Obraz měl opravdu velké rozměry. Měřil na výšku kolem čtyř metrů. Pro jeho dokončení vykopal příkop, který mu umožnil dosáhnout na jeho horní část. Obraz musel nechat jako zástavu v hostinci, protože neměl na zaplacení pobytu. Když se pro něho po nějakém čase vrátil bylo plátno plesnivé. Vyřízl z něho jeho střední část, kterou ve většině případů dobře známe z učebnic o umění. V galerii D´Orsay můžeme spatřit i jeho levou část a nyní už i víme proč je tento obraz rozdělen. Tato část obrazu nám dobře ukáže jeho skutečnou velikost. Svět umění je vskutku plný příběhů a překvapení.